Napędy do bram przesuwnych
Zasada działania napędu do bram przesuwnych jest prosta. Przesuw bramy jest realizowany przy pomocy listwy zębatej i obracającego się koła zębatego. Koło zębate jest wprawiane w ruch obrotowy poprzez przekładnię ślimakową która napędzana jest silnikiem. W tego typu napędach stosowane są silniki 24 V, 230 V lub 400 V.
Poniżej przedstawiono możliwe warianty wykonania kluczowych części napędu bramy przesuwnej:
Dla napędów przesuwnych stosowane są listwy zębate wykonane:
- z tworzywa sztucznego z rdzeniem stalowym
- ze stali
Poniżej określono podział przekładni ślimakowych ze względu na materiał wykonania i sposób smarowania:
- koła zębate, ślimak stalowy oraz ślimacznica z tworzywa sztucznego w smarze
- koła zębate, ślimak stalowy oraz ślimacznica z brązu w smarze
- koła zębate, ślimak i ślimacznica metalowa zanurzona w kąpieli olejowej
- koła zębate, ślimak i ślimacznica metalowa zanurzona wraz z silnikiem w kąpieli olejowej
Brama przesuwając się osiąga pozycje krańcowe otwarcia/zamknięcia. Przy pozycji zamkniętej powinien zostać wyłączony silnik. Rozróżniamy podział na napędy wyposażone w:
- wyłączniki krańcowe elektromechaniczne, które są uruchamiane przez zderzak umieszczony na listwie
- wyłączniki magnetyczne, które po osiągnięciu pozycji krańcowej wyłączane są przy pomocy pola magnetycznego generowanego przez magnes zamontowany na listwie
- wyłaczanie napędu w pozycjach krańcowych (otwarcia i zamkniecia) realizowane jest poprzez zastosowanie enkodera, który zlicza ilość obrotów przy pierwszym ruchu programowania i zapamiętuje pozycję otwarcia i zamknięcia (w tej sytuacji brak jest wyłączników krańcowych)
Układ napędowy jest sterowany przy pomocy centrali elektronicznej, która może być wyposażona w wiele funkcji. Poniżej przedstawiamy przykładowe możliwości centrali sterujących:
- różne logiki pracy napędu (impuls, automat, itp.)
- częściowe otwarcie bramy (funkcja furtki)
- dobór odpowiedniej siły
- ARS - Automatic Reverse System (zawraca po wykryciu przeszkody)
- wyposażenie napędu w fotokomórki
- wyposażenie napędu w krawędź bezpieczeństwa
- wyposażenie centrali w odbiornik radiowy stały lub wpinany
- możliwość podłączenia oświetlenia zewnętrznego
- regulacja zwolnienia w fazie otwierania i zamykania
- wyposażenie napędu w system oszczędności energii
- możliwość sprawdzenia aktualnej ilości cykli
- możliwość skonfigurowania drogi radiowej, aby wszystkie urządzenia automatyki były obsługiwane przy pomocy jednego pilota
- możliwość wpięcia modułu Wi-Fi do sterowania napędem z poziomu smartfona z dowolnego miejsca na świecie przez internet
- możliwość zaprogramowania urządzenia HomeLink, które są na wyposażeniu dodatkowym, w niektórych markach samochodów premium
Przedstawiony podział i duża ilość kombinacji wyposażenia stwarza możliwość takiego doboru automatyki, aby zaspokoić Państwa potrzeby.