Napędy do bram przesuwnych

Napędy do bram przesuwnych

Zasada działania napędu do bram przesuwnych jest prosta. Przesuw bramy jest realizowany przy pomocy listwy zębatej i obracającego się koła zębatego. Koło zębate jest wprawiane w ruch obrotowy poprzez przekładnię ślimakową która napędzana jest silnikiem. W tego typu napędach stosowane są silniki 24 V, 230 V lub 400 V.


Poniżej przedstawiono możliwe warianty wykonania kluczowych części napędu bramy przesuwnej:

Listwa zębata

Dla napędów przesuwnych stosowane są listwy zębate wykonane:

  • z tworzywa sztucznego z rdzeniem stalowym
  • ze stali

Przekładnia ślimakowa

Poniżej określono podział przekładni ślimakowych ze względu na materiał wykonania i sposób smarowania:

  • koła zębate, ślimak stalowy oraz ślimacznica z tworzywa sztucznego w smarze
  • koła zębate, ślimak stalowy oraz ślimacznica z brązu w smarze
  • koła zębate, ślimak i ślimacznica metalowa zanurzona w kąpieli olejowej
  • koła zębate, ślimak i ślimacznica metalowa zanurzona wraz z silnikiem w kąpieli olejowej

Wyłączniki krańcowe

Brama przesuwając się osiąga pozycje krańcowe otwarcia/zamknięcia. Przy pozycji zamkniętej powinien zostać wyłączony silnik. Rozróżniamy podział na napędy wyposażone w:

  • wyłączniki krańcowe elektromechaniczne, które są uruchamiane przez zderzak umieszczony na listwie
  • wyłączniki magnetyczne, które po osiągnięciu pozycji krańcowej wyłączane są przy pomocy pola magnetycznego generowanego przez magnes zamontowany na listwie
  • wyłaczanie napędu w pozycjach krańcowych (otwarcia i zamkniecia) realizowane jest poprzez zastosowanie enkodera, który zlicza ilość obrotów przy pierwszym ruchu programowania i zapamiętuje pozycję otwarcia i zamknięcia (w tej sytuacji brak jest wyłączników krańcowych)

Centrala sterująca

Układ napędowy jest sterowany przy pomocy centrali elektronicznej, która może być wyposażona w wiele funkcji. Poniżej przedstawiamy przykładowe możliwości centrali sterujących:

  • różne logiki pracy napędu (impuls, automat, itp.)
  • częściowe otwarcie bramy (funkcja furtki)
  • dobór odpowiedniej siły
  • ARS - Automatic Reverse System (zawraca po wykryciu przeszkody)
  • wyposażenie napędu w fotokomórki
  • wyposażenie napędu w krawędź bezpieczeństwa
  • wyposażenie centrali w odbiornik radiowy stały lub wpinany
  • możliwość podłączenia oświetlenia zewnętrznego
  • regulacja zwolnienia w fazie otwierania i zamykania
  • wyposażenie napędu w system oszczędności energii
  • możliwość sprawdzenia aktualnej ilości cykli
  • możliwość skonfigurowania drogi radiowej, aby wszystkie urządzenia automatyki były obsługiwane przy pomocy jednego pilota
  • możliwość wpięcia modułu Wi-Fi do sterowania napędem z poziomu smartfona z dowolnego miejsca na świecie przez internet
  • możliwość zaprogramowania urządzenia HomeLink, które są na wyposażeniu dodatkowym, w niektórych markach samochodów premium

Przedstawiony podział i duża ilość kombinacji wyposażenia stwarza możliwość takiego doboru automatyki, aby zaspokoić Państwa potrzeby.


Nasi partnerzy

BENINCA Bft CAME FAAC
Nice Somfy SOMMER tousek